Бібліотека – Цікаві факти про бібліотеки і книги

Секрети лондонських книгарень

Лондонські книгарні – місце мрії для всіх book worms цього світу. Блискучі вітрини оформлені краще, ніж у найдорожчих бутиках. Привітні консультанти завжди готові загорнути тобі трилогію Гіларі Мантел і подарувати красиву закладинку до неї. Останні бестселери, зручні дивани, навіть ліфти й плани секцій на кожному поверсі – все зроблено так, аби ти не просто лишив тут кількадесят фунтів, а й привів завтра друзів

 Британці цінують незалежні книгарні. У 2018 році мережа «Waterstones» купила найбільший незалежний книжковий магазин Британії – восьмиповерховий «Foyles» на Чаринг-Крос-роуд. 

 Незалежних книгарень стає все менше. На початку 1990-х у Британії існувало 5 великих мереж книгарень, але тепер лишилася одна. Ще 20 років тому по всій країні працювало понад 3000 незалежних книгарень, а сьогодні залишилося близько 500. Британці – дуже активні читачі: у кожному пристойному містечку буде дво- чи триповерховий «Waterstones», до того ж третій поверх часто зарезервований під майбутню затишну кав’ярню. А от сувеніри й книжковий мерч завжди відхоплять найкращі місця на першому поверсі, хай би й пів торговельної зали.

Магазин «Waterstones» у місті Ексетер, графство Девон, Південно-Західна Англія. 

Ціну на книжках друкує видавець. Від початку ХХ століття й до середини 1990-х років це взагалі було обов’язковою нормою. Така норма допомагала втримувати ціну на прийнятному рівні в регіонах, де книгарні не такі доступні, як у великих містах. На зміну їй прийшла рекомендована роздрібна ціна, і книжковий магазин не продаватиме дорожче, ніж зазначено видавцем, але може знизити ціну завдяки акціям на зразок «два романи за ціною одного». 

«Persephone Books» – лондонська книгарня, що спеціалізується на книгах, написаних жінками. Фото snipelondon.com

 «Гаррі Поттер» змінив політику найбільшої книжкової мережі в Британії. Навіть коли Асоціація британських видавців скасувала вимогу про обов’язковий друк ціни на кожному примірнику, найбільша книжкова мережа країни «Waterstones» не хотіла брати на реалізацію книжки без надрукованої ціни. Причина – в бажанні мережі економити на стікеруванні і консультантах, які мали б з’ясовувати щоразу, скільки коштує книжка. Однак був один роман, який у мережі продавали майже рік, не знаючи, що на ньому не зазначено ціни. Читачі купували останнього «Гаррі Поттера», не запитуючи, скільки він коштує – і це стало прецедентом для багатьох видавців.

 У британських книгарнях існує великий запит на літературне кураторство. Оскільки щороку у Британії видають близько 184 000 нових книжок, власники крамниць шукають професійних кураторів, які допомагають розібратися в огромі літератури, розставити книжки у крамниці, розподілити їх тематично й за рубриками. Наприклад, у «Waterstones» біля окремих видань є маленькі таблички із відгуками співробітників мережі про тексти. Це повертає довіру читачів: література не існує у вакуумі, її читають живі люди. Для маленьких незалежних видавництв кураторство теж стало ковтком свіжого повітря: вибору їхніх редакторів довіряють читачі.

Письменники й видавці активно співпрацюють зі співробітниками книгарень. Наприклад, якщо автор написав текст про Лондон, він радо проведе менеджерам екскурсію цими місцями. А видавець охоче розповість про новий роман, аби зацікавити книгарів і простимулювати їх покласти книжку на вигідніше місце. Щодо цього книжковий маркетинг – вельми традиційний.

Флагманська книгарня «Foyles» на Чарінг Крос Роуд потрапила до Книги рекордів Гінеса як книгарня із найдовшою у світі полицею (48 км книг).

Кожен текст спочатку вийде у палітурці, а пізніше, за рік, у м’якій обкладинці. Це спосіб не лише нагадати про книжку, а й змінити саму обкладинку, якщо перший дизайн виявився невдалим. Середня ціна пейпербеку у книгарні – близько 7 фунтів, а книжки у палітурці – близько 12–13 фунтів. Одночасно із першим виданням видавець обов’язково випустить електронну книжку й аудіоформат. 

director
МАКУХА Олексій Миколайович

Директор коледжу

Відмінник освіти України

Звертаюся до тієї категорії школярів, які вже зараз турбуються про своє подальше життя, до тих, хто навчається в 9-х та 11-х класах і визначається з вибором майбутньої професії. Дуже важливо підійти до цього свідомо і зважено. Для цього необхідно черпати інформацію з різних джерел, критично вивчати її, всебічно аналізувати...